تفاوت میلگرد کلاف با شاخه

همه ما با شنیدن نام میلگرد ذهنمان به سمت آن می‌رود که میلگرد دارای دو نوع آجدار و بدون آج است اما در تقسیم بندی دیگر این محصول به دو نوع شاخه و کلاف نیز دسته بندی می‌شود، میلگرد شاخه همانطور که از نامش پیداست بصورت شاخه و میلگرد کلاف نیز بصورت کلاف به هم پیچیده شده است که هر دو در سایزهای متفاوت تولید می‌گردند در ادامه قصد داریم به تفاوت میلگرد کلاف با شاخه بپردازیم.

تفاوت میلگرد کلاف با شاخه چیست در دانشنامه های قبل به  کاربرد میلگرد و انواع  آن اشاره نمودیم، حال تصمیم داریم به تفاوت این دو بپردازیم همانطور که می‌دانیم یکی از تفاوت های میلگرد کلاف با شاخه شکل آن و کاربرد هر یک در صنایع مختلف و چگونگی حمل و نقل آن است، که در ادامه بیشتر به این موضوع اشاره خواهیم نمود.

  • میلگرد کلاف
  • انواع میلگرد کلاف
  • چگونگی تولید میلگرد کلاف
  • کاربرد میلگرد کلاف
  • کارخانه های تولیدی میلگرد کلاف در ایران
  • حمل و نقل و نگهداری
  • تفاوت های میلگرد کلاف و شاخه

میلگرد کلاف

میلگرد کلاف یا Wire rod coil یکی دیگر از محصولات فولادی است که در صنایع مختلف بخصوص در پروژه های عمرانی و ساختمان سازی کاربرد دارد و می‌توان گفت زیرمجموعه میلگرد است و بطور کلی به صورت کلاف هایی در هم پیچیده به صورت آلیاژی و یا غیر آلیاژی طی عملیات نورد بر روی محصول نیمه نهایی اسلب و شمش، تولید و به بازار عرضه می‌گردد.
جالب است بدانید در زبان عامیانه به نخی که دور یک چرخ بپیچد کلاف می‌گوییم در اینجا هم میلگرد مانند نخ کلاف پیچیده می‌شود به همین دلیل می‌گویند میلگرد کلاف یا وایر رود…

انواع میلگرد کلاف

میلگرد کلاف به دو صورت ذیل تولید می‌گردد:

میلگرد کلاف آجدار: این نوع میلگرد از نوع آجدار بوده و در استانداردهای A2 وA3 تولید می‌گردد کارخانه هایی مانند فولاد گلستان، فولاد کویر کاشان، فولاد نطنز و … تولید می‌گردد.

میلگرد کلاف ساده:میلگرد کلاف ساده طبق استاندارد ها به انواع میلگرد 5.5 کلاف ساده RST34 ، میلگرد 5.6 کلاف ساده RST34، میلگرد 8 کلاف ساده RST34 و میلگرد 10 کلاف ساده RST34 زیر تقسیم بندی می‌شوند که بر اساس میزان کربن به دسته های ذیل تقسیم بندی می‌شوند:

کلاف مفتول کم کربن

مفتول کم کربن درصد کربن پایینی دارد و کشش پذیری بسیار بالایی دارد و و به دلیل آنالیز شیمیایی آن جوش پذیری بالایی در هنگام عبور از دوره ی کشش در سرعتهای بالا را نیز دارد همچنین چکش خواری بالا، قابلیت نورد در حالت سرد و قابلیت کنترل ازدیاد طول مناسب را دارد.

کلاف مفتول کربن متوسط

کلاف مفتول کربن متوسط و یا پرکربن در صنایع تایر و لاستیک سازی و تولید انواع فنر استفاده می‌گردد همچنین در سازه های پیش تنیده سیم پیانو و سیم بکس نیز کاربرد دارد.

کلاف مفتول الکترود جوش

این نوع کلاف جهت تولید سیم های جوش و الکترود استفاده می‌گردد و از رده B7018 تا E6010 کاربرد دارد و جهت تولید آنها از فولادهای جوشان و نیمه آرام و کاملاً آرام استفاده می‌گردد.

میلگرد کلاف ذوب آهن

چگونگی تولید میلگرد کلاف

در کارخانه ابتدا مواد اولیه که در اینجا شمش می‌باشد را آماده می‌کنند شمش‌ها می‌بایستی از منگنز، فسفر و گوگرد و کربن و سلیسیم تشکیل شده باشد. سپس در اولین مرحله شمش های فولادی در کوره های حرارتی تا دمای 1100 درجه سانتیگراد پیش گرم می‌کنند، سپس شمش ها بوسیله رول های کوره به بخش رافلینگ انتقال داده می‌شود بعد از رافینگ به نورد گرم می‌رسیم که در این مرحله شمش ها برافروخته می‌شوند و از چندین ردیف غلتک عبور می‌کنند و قطر آنها در سه مرحله تغییر شکل مداوم، کاهش و کاهش تر می‌یابد، بعد از این مرحله یعنی نورد، میلگرد به دور یک حلقه پیچیده و به قسمت خنک انتقال داده می‌شود که در شکل زیر فرایند تولید میلگرد کلاف را می‌توانید ببینید:

تولید میلگرد کلاف

کاربرد میلگرد کلاف :

  • ساختمان سازی
  • جهت ساخت خرپا و تیرچه
  • سیم بکسل
  • سیم خاردار، توری حصاری، فنس، گابیون
  • صنایع جوشکاری و الکترود سازی
  • میخ و پیچ و پرچ
  • صنایع فنرسازی

کارخانه های تولیدی میلگرد کلاف در ایران

بزرگترین تولید کنندگان این محصول در ایران کارخانه های ذوب آهن اصفهان، کاشان و نطنز می‌باشد که کلاف تولیدی ذوبی به دو صورت صنعتی و ساختمانی می‌باشد.

 جهت مشاهده قیمت روز  میلگرد کلاف  کلیک کنید
قیمت انواع میلگرد

حمل و نقل و نگهداری

حمل و نقل میلگرد خود تابع قوانینی است که می‌بایستی رعایت شود اما جهت حمل و نقل میلگردهای سایز کوچک تا 10mm از حالت کلاف استفاده می‌گردد و حمل و نقل آن به نسبت محصولات فولادی دیگر راحت تر می‌باشد و قبل از استفاده از میلگرد کلاف باید آن را به وسیله دستگاه مخصوص باز کنند، نکته مهم این که در هنگام دپو این محصول در انبار حتماً از ارتباط میلگرد با خاک بوسیله خرک های چوبی جلوگیری کنید چرا که در غیر اینصورت موجب زنگ زدگی میلگرد می‌گردد. اشتباه رایجی که برخی دوستان انجام می‌دهند استفاده از پوشش نایلونی بر روی آنها می‌باشد که این امر موجب افزایش احتمال زنگ زدگی می‌شود بهتر است در صورت نیاز از پوشش از پوشش های برزنتی استفاده نمایید.

میلگرد کلاف
تفاوت های میلگرد کلاف و شاخه

میلگرد کلاف و شاخه هر دو نوعی میلگرد فولادی می‌باشند که معمولاً در ساخت و ساز کاربرد دارند اما تفاوتهایی در ترکیب، شکل و کاربرد آنها وجود دارد.

ترکیب: میلگرد کلاف معمولاً میله های استوانه ای جامدی هستند که از فولاد ساخته شده اند. آنها معمولاً از فولاد کربنی، فولاد ضد زنگ یا سایر گریدهای فولاد آلیاژی ساخته می‌شوند. اما میلگردها به دلیل شکل ظاهری و آجدار بودن آن ها اتصال بهتری با بتن ایجاد می‌کنند. میلگردها نیز از فولاد کربنی یا فولاد آلیاژی ساخته می‌شوند.

شکل: میلگردهای کلاف به طور معمول استوانه ای با سطح صاف و قطر یکنواخت در سراسر طول خود هستند. آنها اغلب به عنوان اعضای ساختاری یا به عنوان پشتیبانی در کاربردهای مختلف استفاده می‌شوند. با این حال، میلگردها دارای یک الگوی سطح آجدار یا بدون آج در طول خود هستند. این آج ها استحکام پیوند بین فولاد و بتن اطراف را افزایش می‌دهد و باعث انتقال بهتر بار و جلوگیری از لغزش می‌شود.

کاربرد: میلگرد کلاف معمولاً به عنوان اجزای سازه ای مستقل مانند ستون ها، تیرها یا اعضای کششی استفاده می‌شوند. آنها استحکام و پشتیبانی را برای مقاومت در برابر نیروهای کششی، فشاری یا خمشی فراهم می‌کنند. از سوی دیگر، میلگردها عمدتاً به عنوان تقویت کننده در سازه های بتنی مانند پایه ها، دیوارها، دال ها و سایر عناصر بتن مسلح استفاده می‌شوند. آنها استحکام کششی بتن را افزایش داده و به جلوگیری از ترک خوردگی و شکست تحت بار کمک می‌کنند.

اندازه ها و درجه ها: میلگرد کلاف بسته به کاربرد خاص و نیازهای ساختاری در قطرها و طول های مختلف موجود هستند. آنها را می‌توان برای عملکردهای متفاوت و مقاومتی خاص تولید کرد. میلگردها نیز در اندازه‌های مختلفی هستند که معمولاً با قطر آنها مشخص می‌شود، مانند #3، #4، #5 و…. میلگردها همچنین دارای گریدهای مختلفی مانند ASTM A615 یا ASTM A706 هستند که خواص مکانیکی و شکل پذیری آنها را مشخص می‌کند.

به طور خلاصه، در حالی که هم میلگردهای کلاف و هم میلگردها از فولاد ساخته می‌شوند و برای اهداف ساختمانی استفاده می‌شوند، میله های فولادی میله های استوانه ای جامد بدون تغییر شکل سطحی هستند که عمدتاً به عنوان اجزای ساختاری استفاده می‌شوند. میلگردها با سطح آجدار یا بدون آج، به طور خاص برای افزایش چسبندگی و استحکام کششی سازه های بتن مسلح طراحی شده اند.

بطور کلی می‌توان گفت از میلگرد شاخه در بخش های ساختمانی و زیرساخت ها جهت تقویت بتن استفاده می‌گردد اما میلگرد کلاف به شکل کلاف پیچ با قطر کمتر هستند که کاربردهای فراوانی در ساخت نرده، بست، تقویت لاستیک سازی و … دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مِتامگ